Klaaysen Auto’s B.V.

Forester e-BOXER

  • vanaf

    € 43.995*

    *Beschikbaar vanaf november 2019

  • verbruik

    6,7 l/100 km**

    **Gecombineerd

VEILIGHEID

Subaru wil in 2020 het veiligste automerk ter wereld zijn. Om die status te bereiken, investeert het merk fors in actieve en passieve veiligheidsvoorzieningen. Nieuw is dat overigens niet, dat doet Subaru al jaren. En met succes, gezien de ijzersterke reputatie van het Japanse merk. Recent is de Forester op een belangrijk aantal punten aangepast. Ook op het gebied van veiligheid. Die aanpassingen gecombineerd met de vertrouwde eigenschappen van de Forester, maken hem de veiligste SUV in zijn klasse. Hieronder uitleg over de voorzieningen die de Forester zo veilig maken


EyeSight

EyeSight*1, Subaru’s baanbrekende Driving Support-systeem. Net als een tweede paar ogen op de weg vóór de auto maakt EyeSight gebruik van twee stereocamera's die driedimensionale kleurenbeelden vastleggen met een buitengewone beeldherkenning, bijna net zo goed als het menselijk oog. Door de beelden van beide camera's te gebruiken om nauwkeurig de vorm, de snelheid en de afstand te bepalen, kunnen niet alleen voertuigen worden gedetecteerd, maar ook motorfietsen, fietsen en voetgangers.*2 Bij het signaleren van potentieel gevaar wordt de bestuurder gewaarschuwd en wordt er indien nodig afgeremd, om te helpen een aanrijding te voorkomen. Dankzij veiligheidsmaatregelen als deze ontlast EyeSight de bestuurder en wordt het gevoel van veiligheid in de Forester vergroot.

*1 EyeSight is een hulpsysteem dat mogelijk niet onder alle omstandigheden optimaal werkt. Raadpleeg de handleiding voor alle details over de werking van het systeem en de beperkingen van EyeSight inclusief de functies in de brochure.
*2 Omdat EyeSight alleen objecten kan signaleren die meer dan 1 meter boven de grond uitsteken, worden objecten kleiner dan 1 meter niet gesignaleerd. Afhankelijk van de omstandigheden kan het voorkomen dat detectie niet mogelijk is.


Side View Monitor

Ook nieuw voor de Forester, ook weer voor extra veiligheid. Side View Monitor werkt via een naar voren gerichte camera in de rechterbuitenspiegel. Dankzij die camera kan de bestuurder op een scherm zien of er iets of iemand zich in zijn dode hoek bevindt. Ook niet onplezierig: het systeem maakt het mogelijk om strak langs de stoep te parkeren zonder dat de wielen de stoeprand raken.

Subaru Side View Monitor


Advanced Safety Pack

Voor een beter zicht en overzicht bestaat het Advanced Safety Pack uit twee nieuwe, innovatieve systemen: grootlichtassistent en een achteruitrijomgevingsradar. Grootlichtassistent kan automatisch overschakelen van dimlicht naar grootlicht en andersom, afhankelijk van de rijomstandigheden, zoals de rijsnelheid en de aanwezigheid van tegenliggers, zodat u en andere weggebruikers beter zicht hebben. De achteruitrijomgevingsradar gebruikt sensoren die rondom de auto zijn gemonteerd om u te waarschuwen voor auto’s in uw dode hoek, zodat u veiliger van rijstrook kunt wisselen. Het systeem kan de bestuurder ook waarschuwen voor een mogelijke aanrijding bij het achteruitrijden op een weg met kruisend verkeer.


Award voor hoogste score in JNCAP-veiligheidstest

De nieuwe Forester won de Grand Prix Award omdat hij de meeste punten heeft gehaald in het Japan New Car Assessment Program (JNCAP), de belangrijkste Japanse veiligheidstest. De Forester verdiende ook de Advanced Safety Vehicle Triple Plus (ASV +++), de hoogst mogelijke score in diezelfde proeven. Ook de Subaru XV en Impreza gingen met de hoogste ASV+++-waardering aan de haal.

Subaru JNCAP-veiligheidstest


SUBARU BOXER motor

Weinig SUV’s benaderen het vertrouwenwekkende gevoel en de wendbaarheid van de Subaru Forester. Dit rijgedrag is met name te danken aan de SUBARU boxermotor. Door de horizontale configuratie staan de zuigers 180 graden uit elkaar, een bouwwijze die lager en vlakker is dan bij andere motoren. Hierdoor heeft de motor en dus de auto als geheel een lager zwaartepunt en is hij beter in balans. Ook resulteert de tegengestelde beweging van de zuigers in minder trillingen.

Door het vlakke ontwerp beschikt de boxermotor over een inherente stijfheid en zelfbalancerend effect, waardoor minder trillingen worden geproduceerd dan bij V- of lijnmotoren het geval is. Dit resulteert in een langere levensduur en betrouwbare prestaties.

Omdat het motorblok een vlakkere bouw heeft en lager in het chassis zit gemonteerd, is de auto stabieler en beter opgewassen tegen zijwaartse beweging dan andere ontwerpen.

 


A-stijl

Een ongeluk kan in veel gevallen voorkomen worden als de bestuurder het dreigende gevaar eerder ziet. Subaru begrijpt dat als geen ander. Om die reden is de Forester voorzien van een dunne a-stijl waardoor het zicht naar voren en opzij zo min mogelijk wordt belemmerd. Om diezelfde reden zijn grote spiegels gemonteerd en is de taillelijn laag en het glasoppervlak dus groot. Beter zicht rondom betekent meer veiligheid.


Ringvormige verstevingsframes

Ringvormige verstevigingsframes in dak, portieren, raamstijlen en wagenvloer maken het passagierscompartiment nog robuuster. Via deze constructie wordt de tijdens een botsing vrijkomende botsingsenergie weggeleid van de inzittenden en geabsorbeerd. De verstevigingsframes van de Forester zijn gemaakt van staal met een hoge treksterkte, dat niet alleen extra sterk, maar tegelijkertijd ook extra licht is. En met succes. In Euro NCAP botsproeven haalt de Forester de hoogste scores. En na de impact kunnen de deuren van de Forester gewoon open en is het inzittendencompartiment nauwelijks beschadigd.


Voetgangersbescherming

De schokabsorberende ruimte tussen de motorkap en de motor helpt mogelijk letsel bij voetgangers in geval van een aanrijding te verminderen, hetgeen ook het geval is met de energieabsorberende voorbumper en het speciaal ontworpen gedeelte rond de ruitenwissers. De speciale constructie van de voorzijde helpt ook de kans op hoofdletsel te verkleinen.


Grootlichtassistent

De grootlichtassistent verhoogt de zichtbaarheid en de veiligheid ‘s nachts door automatisch de grootlichten in en uit te schakelen afhankelijk van de rij-omstandigheden.

Reverse Automatic Braking

Bij het achteruitrijden gebruikt dit systeem vier sensoren op de achterbumper om obstakels achter het voertuig te detecteren. Indien ze gedetecteerd worden, waarschuwt het systeem de bestuurder met geluiden én automatisch remmen om een botsing te voorkomen of de aanrijschade te verminderen.


Gevaren vermijden

Mede mogelijk gemaakt door het SGP (Subaru Global Platform), de Symmetrische AWD, het lagere zwaartepunt, de verbeterde ophanging en de grotere robuustheid beschikt u over een voertuig dat onmiddellijk reageert wanneer uitwijkmanoeuvers worden ondernomen. Dit helpt gevaren op de weg te voorkomen.


Zicht in alle richtingen

Optimale rijpositie, vensterhoogtes en zorgvuldig gerangschikte raamstijlen bieden uitstekend zicht in alle richtingen om zoveel mogelijk blinde vlekken te verkleinen zodat u gemakkelijk uw omgeving kunt controleren.


Subaru Rear Vehicle Detection

Voor veiligere rijstrookwisselingen waarschuwen de sensoren in de achterste hoeken van het voertuig u voor achteropkomende voertuigen in uw blinde hoeken. Het waarschuwt ook voor mogelijk aanrijdingsgevaar tijdens het achteruitrijden in een straat met dwarsverkeer.


Vehicle Dynamics Control System + Active Torque Vectoring

Wanneer het voertuig de stabiliteitslimieten nadert, worden de AWD-koppelverdeling, het motorvermogen en de remmen op elk wiel aangepast om het voertuig op koers te houden. En met Active Torque Vectoring worden remmen ingeschakeld en wordt minder koppel naar de binnenwielen gestuurd en meer naar de buitenste voor een preciezere sturing zodat u indien nodig scherpe bochten kunt maken.


Stoelen, veiligheidsgordels en SRS* airbags

Standaard is elke Forester uitgerust met SRS* airbags voor, SRS* zij-airbags voor, SRS* gordijn airbags en SRS* knie-airbags. De in hoogte verstelbare veiligheidsgordels voor houden de inzittenden stevig op hun plaats dankzij een voorspanmechanisme, en spankrachtbegrenzers zorgen ervoor dat de uitgeoefende kracht op het borstgedeelte beperkt blijft. In geval van een aanrijding van achteren helpen de robuuste stoelframes, de stevige hoofdsteunen en zaken als de energieabsorberende plaatsing van de stoelveren om de kans op een whiplash te verkleinen.
* SRS: Supplemental Restraint System. Effectief indien gebruikt in combinatie met de veiligheidsgordels.


Remsysteem

Het remsysteem met standaard schijfremmen rondom is voorzien van een antiblokkeersysteem (ABS) met Electronic Brake-force Distribution om u te helpen de remkracht op de juiste manier te verdelen over alle vier de wielen, en over Brake Assist en Brake Override voor een optimale controle bij noodstops. Ook is de auto voorzien van Auto Vehicle Hold, een systeem dat voorkomt dat de auto achteruit rolt bij het wegrijden vanuit stilstand op een  helling.

Subaru  (ABS) met Electronic Brake-force Distribution


Adaptive Cruise Control

EyeSight handhaaft niet alleen de door de bestuurder ingestelde snelheid, zoals een conventionele cruise control dat doet. Als het systeem een voorligger signaleert, regelt de Adaptive Cruise Control de snelheid zodat een van tevoren ingestelde afstand tot de voorligger bewaard blijft. Het regelt de motor, de transmissie en het remsysteem om uw snelheid af te stemmen op de snelheid van het overige verkeer over een breed snelheidsbereik van ongeveer 0 tot 180 km/h. De Adaptive Cruise Control is ontworpen voor gebruik op snelwegen en vergelijkbare wegen en detecteert een voorligger en zijn remlichten. Het systeem helpt bij het regelen van de snelheid in druk verkeer op de snelweg en vergroot zo het comfort en het gebruiksgemak bij lange ritten.


Rear Seat Reminder

Terwijl u op snelwegen rijdt, houdt de rijbaanassistent door middel van stereocamera's de markeringen in de gaten en bemerkt het systeem wanneer de auto de rijbaan dreigt te verlaten. Bij snelheden van ongeveer 65km/u of meer helpt het systeem met sturen om het ongewenst verlaten van de rijbaan te voorkomen.

Subaru Forester e-BOXER Rear Seat Reminder


Lane Keep Assist

Terwijl u op snelwegen rijdt, houdt de rijbaanassistent door middel van stereocamera's de markeringen in de gaten en bemerkt het systeem wanneer de auto de rijbaan dreigt te verlaten. Bij snelheden van ongeveer 65km/u of meer helpt het systeem met sturen om het ongewenst verlaten van de rijbaan te voorkomen.

Subaru Lane Keep Assist


X-Mode en Hill Descent Control

“X” staat voor extra daadkracht voor elke bestuurder en op vrijwel elke ondergrond.Met een druk op de knop neemt de X-Mode de controle deels over van motor, transmissie, AWD, remmen en andere systemen, zodat u veilig en vol vertrouwen over slechte wegen en een gladde ondergrond kunt rijden. Bij uitdagende afdalingen zorgt Hill Descent Control voor een constante, afgeregelde snelheid zodat de bestuurder zich meer kan richten op het sturen en minder op het remmen.


Symmetrical All-Wheel Drive

Controle leidt tot zelfvertrouwen en stabiliteit zorgt voor een wendbaarheid waarmee de Forester zich onderscheidt van de massa. Het model heeft standaard Symmetrical All-Wheel Drive. Deze permanente aandrijving op alle vier wielen zorgt voor een betere controle ongeacht wegdek en omstandigheden. Het systeem kenmerkt zich door een optimale balans en dus precieze handling. Het lage zwaartepunt zorgt voor een bijzonder dynamisch en responsief rijgedrag. Symmetrical AWD maakt een buitengewoon communicatieve handling mogelijk en zorgt ervoor dat u gevaarlijke situaties gemakkelijker kunt ontwijken.


Bescherming passagierscompartiment

Binnen het SGP-ontwerp (Subaru Global Platform) van de Forester werken alle raamstijlen en het frame samen om botsingen van alle kanten te absorberen om alle passagiers te beschermen. De Boxermotor en de versnellingsbak zijn zodanig geconstrueerd dat ze bij een frontale aanrijding onder het voertuig worden geduwd in plaats van zich in het interieur te boren.


Subaru Global Platform

Het Subaru Global Platform (SGP) is het onderliggende platform dat als basis zal dienen voor de nieuwe generatie Subaru voertuigen. Door veiligheid en prestaties in alle opzichten te verbeteren, gaat het platform verder dan gewoon het leveren van betere prestaties. Het geeft een rijgedrag dat u enkel in een Subaru kunt vinden. Het is de toekomst van Subaru, en biedt nóg meer plezier en gemoedsrust aan alle bestuurders en passagiers.